Der er mange ting at have styr på, når du har starter som iværksætter med egen virksomhed … rigtig mange ting.

Måske du allerede er godt i gang med nogle af områderne, mens andre områder virker helt uoverskuelige at komme i gang med.

  • Skal du have kontor hjemme eller ude i byen?
  • Skal du have ansatte?
  • Hvordan kommer du i gang med markedsføringen?
  • Hvordan holder du styr på alt det, som du skal holde styr på?
  • Hvad med hjemmeside?

Jeg har samlet 10 råd sammen, som er specifik til dig som lige har startet egen virksomhed. Der er jo ingen grund til at vi alle går ud og opfinder den dybe tallerken.

 

#1 – Forretningsplan

Nogle af de mest udbytterige timer, du kommer til at bruge i starten, er at udarbejde en forretningsplan. Det er både i forhold til din virksomhed, men også på det personlige plan.

En forretningsplan kan du blandt andet bruge til:

  • at få overblik over dine idéer ved at vende og dreje dem i hovedet
  • at beskrive den virksomhed, du vil starte, og hvordan den skal drives
  • at beskrive hvordan dit salg og markedsføringen gribes an
  • at skabe overblik over alt det administrative (prissætning, budget, kapitalfremskaffelse, lokalitet mv.)
  • at få identificeret, hvad dine stærke og svage sider er (og vær nu ærlig)
  • at du gør op med dig selv, hvad der skal til, for at kunderne vælger lige netop din virksomhed og ikke dine konkurrenter

Hvis du står for at skulle ned i banken for at søge om lån som startkapital eller bare ansøge om en kassekredit til din virksomhed, vil banken ofte bede om en forretningsplan.

En velformuleret og gennemtænkt forretningsplan viser, at du er seriøs og at du ikke bare har kastet dig hovedkulds ud i det.

Der findes flere gode skabeloner til både almindelig forretningsplan og miniforretningsplan rundt omkring på internettet. Blandt andet kan du finde gode skabeloner hos startvaekst.dk.

 

#2 – Hjælp til virksomheden – ansætte eller outsource

Mange af de administrative opgaver i en virksomhed kræver ikke nødvendigvis ansat personale. Netop de administrative opgaver (design af hjemmeside, søgeoptimering af hjemmesiden, bogføring, momsberegning og at lave regnskab) kan være lidt af en byrde at sidde med, når man nu egentlig bare brænder for at designe damehatte.

Du kan i stedet vælge at købe dig til ydelserne – dvs. hyre en konsulent og derefter betale konsulenten ved, at konsulenten sender dig en faktura.

Har du for meget arbejde? Og har du brug for at ansætte personale? Der er fordele ved at købe sig til konsulentbistand (”outsourcing”):

  • Du skal ikke tænke på ansættelseskontrakt, lønforhandling mv.
  • Du har ingen udgifter, hvis konsulenten pludselig bliver syg eller går på barsel
  • Du betaler typisk kun for de timer, konsulenten bruger på at udføre arbejdet … eller hvad I nu har aftalt i samarbejdsaftalen
  • Du behøver ikke nødvendigvis at have konsulenten siddende, typisk vil konsulenten kunne udføre arbejdet fra konsulentens eget kontor

Ved at købe sig til konsulentbistand får du en faktura fra konsulenten. Der kan være stor forskel på timeprisen, så kig dig godt omkring.

Du skal dog have i baghovedet om timeprisen er dit eneste kriterie for at vælge en konsulent. Det kan jo fx være at konsulenten til 500 kr. i timen kun bruger 2 timer om at udføre opgaven, mens konsulenten til 400 kr. i timen måske bruger 3 timer.

En billig timepris på én konsulent kan måske gå hen og blive dyrere end den højere timepris på en anden konsulent – så kig dig godt for.

Det kan selvfølgelig også være at selve kerneydelsen i din virksomhed har så stor succes, at du som ene person ikke har tid til at nå det hele selv.

Hvis du går hen og får brug for at ansætte personale skal du registrere dig hos SKAT som arbejdsgiver. Det indebærer, at du hver måned skal holde bl.a. A-skat, AM-bidrag og ATP tilbage af lønnen inden du udbetaler lønnen til medarbejderen. Derudover skal du for hver medarbejder indberette lønoplysninger til E-indkomst. Du skal også have en lovpligtig arbejdsskadeforsikring for dine medarbejdere.

Den letteste måde at klare lønningerne på er at vælge et af de lønbureauer, som der er på markedet. Her skal du selv indberette lønningerne, og så sørger lønbureauet for at dine medarbejdere får løn til tiden, at A-skat, AM-bidrag mv. bliver betalt til tiden osv.

Alt det kan du læse meget mere om på www.skat.dk.

 

#3 – Arbejde på kontor i byen

Det kan være at du vælger at have kontor i byen i stedet for at arbejde hjemme.

Der er fordele og ulemper ved begge dele. Fordelen ved at arbejde hjemme er selvfølgelig at du sparer kontorlejen, men fordelene ved at have kontor ude i byen overstiger tit hjemmekontoret.

Du får her nogle af de ting, som du skal overveje, inden du tager ud og kigger på forskellige kontorer og specielt kontorfællesskaber og kontorhoteller:

  • Skal kontoret ligge tæt på din private bolig?
  • Skal du have eget kontor eller et kontorplads i et stort lokale?
  • Skal der være trådløst internet med i prisen?
  • Skal du have adgang 24/7?
  • Skal der være adgang til mødelokaler?
  • Skal brug af mødelokaler være med i prisen?
  • Skal kontoret være møbleret?
  • Skal der være rengøring med i prisen?
  • Skal der være en receptionsskranke, som tager imod dine gæster?
  • Skal huslejen betales hver måned eller hvert kvartal?
  • Er depositum på 1 måned, 3 måneder, 6 måneder eller måske 1 års husleje?
  • Hvor lang opsigelsesvarsel er der?
  • Hvor stort skal kontoret være?
  • Har du krav til, hvilke andre brancher som du skal sidde sammen med?
  • Skal det være muligt for dine gæster at parkere?
  • Skal du selv have en parkeringsplads?

Eet råd rangerer dog højere end de andre: Få en underskrevet lejekontrakt. Hvis du selv er det mindste i tvivl om de juridiske dele af lejekontrakten, så får en advokat til at kigge den igennem. Det kan være nogle gode penge at give ud … hvis nu det hele ikke går som du forventede.

 

#4 – Sygdom som virksomhedsejer

Hvis du skulle være så uheldig at blive syg som iværksætter, vil du kunne få sygedagpenge fra din kommune.

På www.borger.dk kan du finde blanketten Anmodning om sygedagpenge (selvstændige).

Du udfylder enten blanketten elektronisk (du kan logge på med NemID) eller sender på papir til din egen kommune. Blanketten skal sendes til din kommune senest 3 uger efter første sygedag, hvis du ikke er forsikret igennem Statens Administration (se nedenunder). Ellers skal du aflevere blanketten ca. 1 uge efter første sygedag.

Bemærk: De første 14 dages sygdom skal du selv betale … med mindre du tegner en separat forsikring igennem Statens Administration.

Hvis du bliver syg, og du ikke har tegnet en separat forsikring igennem Statens Administration, er du nemlig først berettiget til at få sygedagpenge fra din kommune efter de første 14 dage.

Du kan dog tegne en separat forsikring igennem Statens Administration.

Her kan du forsikre dig fra 1. eller 3. sygedag, og du kan ligeledes vælge om du skal være forsikret med minimumsats eller maksimumsats. Præmierne ligger årligt fra under 2.000 kr. til ca. 4.000 kr., alt efter hvilken dækning du tegner dig for.

Du finder blanketten til indmeldelse på www.statens-adm.dk. Du skal dog være opmærksom på, at du skal have startet din virksomhed op og have kunder, før du kan få lov til at tegne en sygeforsikring.

 

#5 – Revisor og advokat

Hvad skal jeg dog bruge en revisor eller en advokat til? Det spørgsmål stiller du måske dig selv. Du står måske i en situation, hvor du selv kan klare hele regnskabet og ikke kan forestille dig at skulle have brug for en revisor – og langt mindre en advokat.

Revisor

Har du en personligt ejet virksomhed, så er der ikke noget krav om, at du har en revisor til at lave dit regnskab. Du skal faktisk slet ikke indsende noget virksomhedsregnskab til SKAT, i stedet for skal du udfylde en udvidet selvangivelse for dig selv personligt. For med en personligt ejet virksomhed er din virksomheds resultat din ”løn”.

En revisor vil dog kunne hjælpe dig med at spørge ind til udgifter, som du måske slet ikke har tænkt på, at du kunne trække fra i regnskabet. Det kan faktisk ofte ende med, at du rent faktisk tjener på at betale en revisor et par timer.

Advokat

Hvis du er ved at oprette et I/S, ApS, IVS eller et A/S vil det være en rigtig fornuftig idé at få en advokat med ind over de kontrakter, som skal udformes imellem ejerne, fx en partnerskabsaftale.

Det kan være en rigtig slem situation at stå i, hvis I ikke har sørget for at få alt skrevet ned på papir.

Det kan godt være at alt er rosenrødt lige i øjeblikket, men hvad hvis den ene part i et I/S pludselig bliver syg og ikke kan være en del af virksomheden mere eller i værste fald dør. Har I så styr på, hvordan overskud eller underskud skal deles? Og har I styr på alt det juridiske. Det har en advokat, så hellere få det juridiske i orden, inden i kommer i gang.

Et godt råd er derfor, at du skal tænke dig godt om, før du helt afskriver at bruge en revisor eller en advokat. De penge, det koster, kan være rigtig godt givet ud.

 

#6 – Salg og markedsføring

Området salg og markedsføring er nok det største og mest omtalte emne omkring det at starte virksomhed op. Salg er det vigtigste område for din virksomhed, for …

  • Uden salg har du ikke din virksomhed ret længe

Så … sælg, sælg, sælg og atter sælg!

Du kan få mange, mange gode idéer til, hvordan salg og markedsføring skal gribes an på nettet. Nogle af de mange områder, hvor du skal tænke salg og markedsføring ind er bl.a.:

  • Logo
  • Visitkort
  • Brevpapir
  • Annoncering
  • Salgsbreve
  • Telefonsalg (prøv at Google ordet ”cold calling”)
  • AIDA-metoden (Attention/Interest/Desire/Action)
  • Google Analytics
  • Produktblade
  • Markedsføringsplan
  • Netværk
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Twitter
  • Instagram

Det kommer helt an på din virksomhed, hvordan du griber din markedsføring an på. En virksomhed, som sælger damehatte har fx have et andet behov end en massør. Så tjek internettet ud og forsøg dig med forskellige områder.

Når du markedsfører dig på nettet, så er der flere ting, du skal tænke over:

  • Skal du være på alle de sociale medier?
  • Kan du nøjes med at være på nogle få?
  • Hvordan skal din skrivestil være?
  • Hvilket publikum vil du gerne have?
  • Skal det være en ren oplysningskanal, hvor folk får en masse viden fra dig?
  • Skal det være en ren salgskanal, med tilbud osv. til læserne?
  • Skal det være et godt mix imellem at give og at sælge?
  • Vil du bruge penge på at promovere dig på de sociale medier?
  • Hvor tit vil du lave opslag?

Du skal finde det niveau, som virker for din virksomhed … men hvis folk føler at de virkelig får noget fra dig (uden at skulle købe først, som fx i kanon gode nyhedsbreve, blogs, Facebookopslag osv.), så er de mere sandsynlige kunder end hvis du bare er på fx Facebook for at sælge.

 

#7 – Sociale medier

Som skrevet ovenfor i #6 Salg og markedsføring, så skal du overveje om du vil være på de sociale medier med din virksomhed.

Faktisk skal du i gang ret tidligt i forløbet.

Folk har en tendens til, at de rigtig gerne vil dele opslag (fx på Facebook) hvis der er noget, som er interessant nok … eller sjovt nok.

 

Facebook

Hvis du vælger at gå på Facebook med din virksomhed, så husk at oprette en ”side” og ikke en ”gruppe”. En side hører til virksomheder og en gruppe hører til en gruppe mennesker med en fælles interesse.

Når du har valgt at gå på Facebook, så sørg for med det samme at få en URL til din Facebook-side. En URL er det samme som dét man skriver i toplinjen på internettet for at komme hen til en hjemmeside, fx www.domæne.dk.

Dét at have en beskrivende URL på Facebook gør, at det er super let at henvise til den i stedet for hvis den bare har en masse bogstaver og tal efter Facebook-adressen, som rigtig mange sider faktisk har.

 

LinkedIn, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest

Der er mange steder, du kan få gjort din virksomhed synlig. Nogle sociale medier egner sig bedst til ren tekst mens andre nærmest skriger på at få et billede sammen med teksten.

  • Find det sted som passer til dit behov.
  • Vær ikke på flere steder, end din tid er til at opdatere jævnligt.
  • Husk at svare på eventuelle kommentarer på dine opslag.
  • Vær dig selv i din formulering.
  • Sæt gerne et foto på af dig selv: People buy people, not products.
  • ”Underskriv” dine indlæg, specielt på Facebook. Så personliggør du dine indlæg og folk er mere tilbøjelige til at like en anden persons indlæg end bare en virksomheds opslag.

 

#8 – Netværk

Når du starter op som iværksætter vil du hurtigt finde ud af, at det er guld værd at have et godt netværk.

Et netværk kan have mange forskellige former:

  • Familie
  • Venner
  • Tidligere kollegaer
  • LinkedIn (et erhvervsorienteret socialt netværkssite)
  • Facebook (et socialt netværkssite)
  • Netværksgrupper bestående af andre selvstændige/iværksættere

Bare tænk på, at de fleste lønmodtagerstillinger besættes efter ”Jeg kender én” og mund-til-øre” princippet, og ikke efter traditionelle jobannoncer.

Deltag i netværksgrupper og sørg for at hele din omgangskreds ved, at du er iværksætter og at du gerne vil sælge og have kunder.

Her er et par situationer:

  • Det kan jo være at det er din bordherre ved en familiefødselsdag, som lige kender én, der har brug for de damehatte, du designer
  • Eller at en tidligere kollega nu er ansat et sted, hvor de lige har brug for din konsulentbistand

Så der er kun ét at sige:

Netværk – Netværk – Netværk!

 

#9 – Valg af kunder

Hvad er nu lige dét for en overskrift?, tænker du måske. Kan jeg ligefrem tillade mig at vælge kunder fra og til?

JA! Det kan du.

Hvis du har en kunde, som tidsmæssigt og på det personlige plan dræner dig for så meget energi, at du ikke er i stand til at være dér for de andre kunder … så skal du sætte dig ned og vurdere, om det er den ene kunde måske skal sendes videre til en anden.

Du vil helt sikkert på et eller andet tidspunkt (og sikkert også mange gange) opleve, at du har en ”peber-kunde” … altså en kunde, som du allerhelst ville ønske hen til dér hvor peberet gror.

Der kan være mange årsager til at en kunde ikke passer ind i din kalender, din virksomhed og din energi.

  • Det kan være, at det er én bestemt kunde, som altid betaler regningen for sent – efter flere pæne remindere.
  • Det kan være, at det er én bestemt kunde, som altid har eet eller andet negativt at sige omkring dit arbejde eller dine varer.
  • Det kan være, at det er én bestemt kunde, som altid forventer at få ydelser gratis ud over det aftalte.

Når du har været i gang med egen virksomhed i et stykke tid har du også fået noget erfaring med, hvilke kunder du bedst kan lide at have … og så gælder det om at målrette din markedsføring, så det er lige netop dé kunder, som kommer ind i din virksomhed.

Hvordan du selv vil gribe dét an, at have en ”peber-kunde” er selvfølgelig ikke til at vide. Det kommer helt an på din person, din virksomhed og ikke mindst din tålmodighed.

Du skal dog lige have 1 råd med på vejen:

Hvis du har en kunde, hvor du altid lige skal trække vejret en ekstra gang, inden I mødes … så er det nok ikke den rette kunde for dig.

Sagt med andre ord:

  • Hold på de kunder, som giver dig en god fornemmelse i maven … og UD med dem, som ikke gør.

Nogle kan måske sige: Jamen hvad så med omsætningen? Hvis jeg ”fyrer” en kunde, så får jeg jo heller ikke den omsætning.

Det kan du selvfølgelig have ret i … men med ”peber-kunderne” langt væk, får du ro til at finde nogle af de rigtig gode kunder – og de skal nok komme. For sådan noget kan mærkes … og du risikerer at dine gode kunder smutter, bare fordi du har brugt alt for meget tid på én eller flere ”peber-kunder”.

Kan du have alle kunder?

Det kan du som udgangspunkt godt, men du skal alligevel lige overveje:

  • Vil du have familiemedlemmer som kunder?
  • Vil du have netværksforbindelser som kunder?

Uanset hvad, så kommer du længst med at behandle alle dine kunder ens … uanset hvor godt du kender dem eller ej. Betaler de ikke til tiden, så får de en pæn rykker osv.

 

#10 – Vær skarp!

Når du har din egen virksomhed, så har du også dermed givet dig selv ansvaret for at du får tjent en løn, som du kan leve af.

Du har et CVR-nummer. Du har en virksomhed … og dermed så vil du selvfølgelig også gerne sælge.

Jeg plejer at sige:

  • Når du får et CVR-nummer, så er det ikke det samme som, at der pludselig står en kø af kunder rundt om gadehjørnet og hele vejen ned ad gaden.

Det er hårdt arbejde at starte virksomhed og at få kunder.

Uanset hvad din virksomhed beskæftiger sig med, så er du blevet sælger. Sælger af dine egne varer eller ydelser.

Du har ansvaret for at få penge ind på kontoen hver måned, og så nytter det ikke noget at rende rundt og være en vatnisse. Undskyld udtrykket. Du skal være skarp. Både i forhold til dine kunder, dine leverandører, dine eventuelle medarbejdere … og dig selv.

Det giver altså øjne det bedste resultat, at folk ved hvad de kan regne med, når de handler med dig, og at du står ved din holdning – så længe du selv synes at den er rigtig.

Når alt kommer til alt, så har du en virksomhed, du skal have til at køre … og så nytter det altså ikke noget, at du står med velourhatten i hånden henne i et hjørne og venter på at kunderne skal komme til dig.

Du skal være opsøgende, nysgerrig, åben … og frem for alt, så skal det lyse ud af dig at du er glad for din virksomhed og dit arbejde.

Også selvom du nogle gange er nødt til at være skarp eller sætte nogle streger i sandet.

 

Susan Vestergaard

Susan Vestergaard, 1264.dk

 

RIGTIG GOD FORNØJELSE MED AT VÆRE IVÆRKSÆTTER

Kommenter indlægget