Har du tjek på det praktiske i opstarten?

Du har fået en god idé. Du vil gerne være selvstændig og være din egen herre.

For at din idé skal blive en succes, er der en del praktiske ting, som lige skal være på plads.

 

Personligt ejet firma eller selskab?

Dine første overvejelser bør være, om du skal stifte et selskab eller have et personligt ejet firma.

 

Er det relevant med en kassekredit?

Du bør også overveje, om du har likviditet til at investere i varer, bil, IT-udstyr og andet som din virksomhed har behov for, eller om du har behov for at få en kassekredit i banken. Du skal forvente, at du skal betale for en lang række ting, før du får penge ind på bankkontoen. De her mange investeringer, som der kan være i opstarten, kræver en likvid beholdning.

 

Nem-id

Du skal sørge for, at virksomheden får Nem-id, da virksomheden vil modtage alt fra det offentlige via virksomhedens e-boks. Nem-id bestilles hos Nets.

 

Forsikringer

Forsikringerne skal også være på plads. Arbejdsskadeforsikring, erhvervs- og ansvarsforsikring,  og evt. en autoforsikring. Det er altid en god idé at kontakte nogle forskellige forsikringsselskaber. Undersøg dækning, selvrisiko, samt hvad forsikringerne koster. Der kan være forskellige selvrisiko samt store prisforskelle. Sidst at undertegnede undersøgte priser var der 30.000 kr. til forskel og de dækkede det samme.

Mit råd til dig er: se dig godt for, og undersøg markedet.

 

Regnskab

Såfremt du selv vil lave dit regnskab, skal du sætte dig ind i årsregnskabsloven, bogføringsloven, momsloven, og  evt. overenskomster m.m. Dette kan være utroligt uoverskueligt, samtidig med at du skal skabe vækst i din virksomhed.

Det kan blive dyrt at snyde dig selv, komme bagud med momsafregningen, eller at du ikke får betalt din skat til tiden, eller der skal en professionel bogholder til at rydde op i et forsømt bogholderi.

Du bør også lægge penge til side til skat og moms, så det ikke kommer som en overraskelse, når disse skal betales.

Husk at gemme alle bilag, for uden bilag, kan du ikke få moms- og skattefradrag.

Forskelle

Hæftelse:

Skatter:

Hævninger af løn:

Beskatning af overskud:

Årsrapport:

Årsregnskab:

Selvangivelse:

Lukning af virksomhed:

Personligt ejet

Du hæfter for alt hvad du ejer

10 x B-skatter om året

Dette er lovlivt

Bliver tillagt din personlige indkomst. Du kan blive beskattet via VSO hermed bliver din beskatning anderledes

 

Der er intet krav

Skal indsendes omkring d. 1/7

Nemt, kryds af på selvangivelsen

 

Selskab

Du hæfter med kapitalen

2 x aconto skatter om året

Du skal være lønmodtager

22 % i selskabsskat

 

Skal indsendes digitalt til Ervhervsssyrelsen, senest 5 måneder efter regnskabsårets udløb


6 måneder efter årsregnskabets udløb

Besværligt, skattekvittance fra SKAT

Mit råd til dig er:

Kontakt en professionel som kan rådgive dig, da en forkert beslutning kan koste mange penge. Du er velkommen til, ganske uforpligtende, at kontakte mig.
 Jeg vil ønske dig held og lykke med din virksomhed, og håber at du får succes. Kontakt mig gerne i dag – helt uforpligtende!

 

Skrevet af:
Doris Helene Olesen
Ajour Bogføring
Tlf. 26 83 33 97
dho@ajourregnskab.dk
www.ajourregnskab.dk

Kommenter indlægget