Hvordan får du et CVR-nummer?

CVR står for: ’Det Centrale Virksomhedsregister’ og er statens stamregister for virksomhedsoplysninger. Således er oplysninger om alle virksomheder i Danmark listet i dette register. Alle danske virksomheder har pligt til at have et CVR-nummer. Dog med en enkelt undtagelse, hvis din virksomhed har en omsætning på under 50.000 kr. på et år. Så har du ikke pligt til at lade dig registrere (denne sats er fra 2005).

Et CVR-nummer er en virksomheds identifikationsnummer. Det fungerer på samme måde, som at enhver dansk statsborger har et CPR-nummer. Et CVR-nummer indeholder 8 cifre, og er unikke for den enkelte virksomhed. Det er dette nummer, som skal benyttes i enhver situation, hvor virksomheden skal identificere sig over for offentlige myndigheder, kunder, SKAT, m.v.
Hvis din samlede omsætning forventes at overskride 50.000 kr. indenfor en 12-måneders periode skal du have et CVR-nummer. Bemærk, at der ikke er tale om et kalenderår, men i stedet en 12-måneders sammenhængende periode, f.eks. fra marts 2013 til marts 2014. Det er dog en fordel at oprette et CVR-nr., da mange kunder ikke ønsker at handle hos virksomheder, der ikke har et. Du har ikke noget at miste på at få et CVR nummer. Du skal bare huske at indberette moms. Selv, hvis du ikke har haft nogle aktiviteter, skal du huske at indberette ’0’ i købs- og salgsmoms. Ellers foretager SKAT selv en beregning og sender en opkrævning med det moms, som de vurderer, at du skal betale. Der var bl.a. denne sag, som du kan læse om her, hvor en ung iværksætter fik en opkrævning på over 100.000 kr. (Læs Mere her)

Det er derfor vigtigt, at du altid indberetter moms, så du er inde i systemet – selv, hvis du ingen aktivitet har haft i momsperioden.

Fordelene ved at have et CVR-nummer:

  1. Du kan trække moms fra på de ting, som du køber (kontorartikler, computer m.m)
  2. Det tiltrækker flere kunder, da kunden føler sig ”forsikret”
  3. Du kan få en aftale med NETS (og derved modtage dankort på din hjemmeside)

OBS: Når du får et CVR-nummer:

  1. Du skal lave momsregnskab
  2. Du skal vælge selskabsform

Sådan får du et CVR-nummer (18 år+)

Start med at tilgå Virk.dk

  1. Log ind med NemID medarbejdersignatur eller NemID privat
  2. Godkend betingelserne og klik [Fortsæt]
  3. [Vælg] den ønskede virksomhedsform for at starte registreringen (Se punktet selskabssformer)
  4. Når registreringen er godkendt, får du en mail, og du kan fortsætte med bestilling af NemID, NemKonto og oprettelse af digital postkasse

Sådan får du et CVR-nummer (under 18 år)

(OBS: Denne process kan tage en del tid)

 

1.     Send din ansøgning til Statsforvaltningen

Først og fremmest skal dine forældre sende en ansøgning til Statsforvaltningen med ønsket om, at du kan få et CVR-nummer. Ansøgningen kan sendes på e-mail eller brev. Vælger du e-mail, skal ansøgningen sendes via Borger.dk. Vælger du brev, så send det til den lokale afdeling af Statsforvaltningen. Inde på Statsforvaltningen kan du finde de forskellige afdelinger hos Statsforvaltningen.

Statsforvaltningen har lavet en guide til, hvad ansøgningen skal indeholde. Guiden er her: Drift af selvstændig virksomhed som mindreårig. En ting, som der ikke står i guiden er, at dine forældre skal underskrive denne Friholdelseserklæring. Spar tid, og få friholdelseserklæringen sendt afsted sammen med din ansøgning – så er der større sandsynlighed for, at processen hurtigt afsluttes.

1.2  Opstart af din virksomhed

Nu skal du ind på virk.dk og starte virksomheden. Her kan du blot følge ovenstående guide fra step 1-4.

Du skal dog huske at vedlægge din ansøgning med godkendelse fra Statsforvaltningen, så de kan se, at du må drive virksomhed. Udover at vedhæfte godkendelsen, udfylder du blot felterne som normalt.

Kommenter indlægget