Hvad er Google Adwords?

Google Adwords er en form for online marketing, der er udviklet af Google. Når du ser annoncer på Google, og når du foretager en søgning på Google, vil du kunne se annoncer i toppen af søgeresultatet samt i højre side. Dette er annoncer, som virksomheder har betalt for at få på Google i henhold til dit søgeresultat.

Nøgleord er relevant for Google Adwords

Du skal med omhu finde frem til dit/dine nøgleord. Nøgleordet for Google Adwords er relevant, da deres system fungerer således, at der kun kommer annoncer frem der matcher din søgning. Herunder kan du se Google Adwords-annoncer, efter du har foretaget en søgning.

 

Googles organiske søgeresultater

Dit websites placering i Googles organiske søgeresultater afhænger af, hvor god din hjemmeside er, og hvor godt den har præsteret over længere tid i forhold til SEO (Search Engine Optimization; Søgemaskineoptimering).

Søgemaskineoptimering omfatter websitets kode, såvel som de tekster der er på hjemmesiden. Der er mange forskellige metoder, som kan få hjemmesiden til at rangere højere eller lavere på Google. Derfor er det vigtigt, at du overholder Googles regler og retningslinjer. Du risikerer ellers at blive straffet ved at ryge langt ned på listen over Google’s søgeresultater. Det er stort set umuligt at komme op igen.

Ligeledes er en stor faktor også, hvor mange indgående links din hjemmeside har, om disse links er relevante for din side, og om der linkes fra andre “gode” hjemmesider også kaldet ’Link-Building’

 

Betalte Google Adwords-annoncer

Du kan markedsføre dig vha. betalte Google Adwords-annoncer. Annoncerne bliver vist på baggrund af udvalgte søgeord.

Du kan optimere dine annoncer så meget, at du kan ramme lige præcis den målgruppe, som aktivt søger på det, du sælger. Det vil sige, at hvis en kunde søger på “billige t-shirts”, kan du målrette din annonce til kunden. Du skal selvfølgelig sælge det produkt, som kunden leder efter og være dygtig til at målrette dine Google Adwords-annoncer og kampagner korrekt. Denne form for betalte annoncer bliver også kaldt CPC-marketing. CPC står for ’Cost per Click’. Det vil sige, at du betaler hver gang en fra målgruppen klikker på din annonce og besøger din hjemmeside.

 

Remarketing

Remarketing er en effektiv mulighed, da dine annoncer kun bliver vist overfor brugere, der tidligere har besøgt din hjemmeside uden at købe/henvende sig. En bruger der er blevet forstyrret under et køb og er kommet væk fra din hjemmeside, vil se dine reklamebanners på andre sider, når de surfer rundt og bliver derved mindet om, hvad de var ved at købe.
Her er det også muligt at måle direkte på effekten. Remarketing kan også anvendes til at vise særligt gode tilbud til eksisterende kunder. F.eks. kan der vises annoncer for ekstraudstyr til et produkt de har købt. Men der kan også vises særlige gunstige tilbud, til dem der valgte ikke at købe noget. På den måde kan annoncen få dem til at overveje købet endnu engang, nu hvor de får et særligt tilbud.

Hvad koster Google AdWords?

Du kan selv præge dine annoncer ved at du kan sætte præcis det budget, som du ønsker at spendere på Google Adwords. Hvis du har en lille virksomhed, og kun har råd til at bruge 600 kr. om måneden på online marketing, så kan du sætte budgettet til 600 kr., og du kommer ikke til at bruge flere penge end det.

Google AdWords ser på dit budget, og viser din annonce så mange gange muligt indtil budgettet er brugt. Herefter stopper visningen af dine Google Adwords-annoncer.

Det vil som regel næsten altid kunne betale sig at annoncere vha. Google Adwords afhængig af, hvilket marked du bevæger dig på. Vigtigst af alt er dog, at alt er målbart.

Det betyder, at uanset hvad du gør og skriver i dine annoncer, så kan du måle på, hvorvidt dine annoncer, kampagner og søgeord skrider fremad.

Derefter har du mulighed for at optimere dine Google Adwords-annoncer, søgeord og kampagner, så de bliver bedre og bedre. Du skal blot læse statistikkerne.

Du kan foretage målinger med Google AdWords og andre værktøjer, som du kan bruge i forlængelse af Google AdWords. Google Analytics er det hyppigst brugte værktøj.

 

CPC – Cost per Click

Når du bruger AdWords giver du et bud på, hvor meget du er villig til at betale for, at Google henviser en potentiel kunde til din hjemmeside.
Hvis du i øjeblikket byder 15.00 kr., og din annonce kun vises sjældent og måske først på side to, kan du øge dit bud og dermed opnå en bedre placering af din annonce.

 

Hvad Google Adwords bruges til

Nedenstående liste beskriver det, du kan bruge Google Adwords til:

  • Målretning. Du kan målrette dit produkt, så det matcher præcis de produkter, som dine potentielle kunder aktivt søger efter. Du kan ramme den del af målgruppen, som allerede er i gang med købsprocessen, og som leder efter den rette forhandler. I den situation handler det om at være synlig på internettet.
  • Uanset hvilket budget du har, så har du råd til at bruge Google AdWords. Du kan stort set altid skabe profit med Google Adwords, hvis du bruger tid på det.
  • Målbart. Hvilket er noget af det vigtigste. Vil det ikke være rart, at hver gang du sætter en annonce i avisen, kan du se præcist, hvor mange der har set din annonce, og hvor mange af dem, der har besøgt butikken? Og endnu vigtigere, hvor mange af dem, der kommer i butikken, vælger at købe noget? Og hvis de ikke køber noget, hvordan du så får dem til at købe noget?

Alt dette er nemlig noget, som Google Adwords er til for. Adwords kan give din virksomhed fantastiske resultater.

 

Markedsføring på de sociale medier

Når nogen søger på din virksomhed eller på dit produkt på Google, er din placering i søgeresultatet altafgørende for trafikken på din hjemmeside.

Selvfølgelig er det bedst at være nummer et på listen over søgeresultater, men det er ikke altid lige til. Hvis du fx ønsker at være nummer 1, når en potentiel kunde søger på ”iPhone cover” vil dette være svært, da konkurrencen er så stor.

Google AdWords har den fordel frem for traditionelle bannerreklamer, at du møder kunden netop i det øjeblik vedkommende har brug for en specifik ydelse.

Med Google AdWords kan du målrette din reklame til personer, som søger præcist på det, du sælger. Adwords vises som en del af søgeresultaterne på Google, men du kan også vælge at få vist dine annoncer på det, som Google kalder Indholdsnetværk.

Indholdsnetværk er sider, som udover eget indhold, også viser reklamer fra Google AdWords. Det kan fx være en hjemmeside om iPhone reparationer, som samtidig viser reklamer for forhandlere af iPhone tilbehør.

Når du har oprettet en profil til Google AdWords, kan du skrue på en række parametre, der påvirker, hvor meget trafik, kampagnen resulterer i – og i sidste ende, hvor meget, du sælger.

Det er en rigtig god idé at bruge flere forskellige annoncer til samme kampagne, fordi du så finder ud af, hvad der virker, og hvilke annoncer, brugerne ikke klikker på. Du kan præcist følge med i, hvor mange gange en annonce bliver vist, og hvor mange, der klikker på den.

Kommenter indlægget